CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, January 25, 2009


Wayang...

Konpem ramai yang tak tahu menahu pasal filem tempatan yang bertajuk "WAYANG" ni..

Aku dapat tahu pasal filem ini pun time pergi pejabat hal ehwal pelajar dekat kampus UiTM bandaraya Melaka,di tingkat 15..Ada terpampang satu poster saiz A3 di noticeboard di situ.Pelik???Ye,filem wayang ni adalah filem pertama keluaran UiTM Malaysia..Membanggakan wooo...Institusi lain ade buat cam UiTM buat ni tak???Cam tak ade je...hehe.Bukan nak bongkak,bukan nak hawau dengan institusi lain,tapi benda sebegini memang patot dibanggakan..Bukan senang woi nak wat satu filem yang berkualiti..Filem yang Razak Mohaideen and Mamat Khalid tu tak tergolong la..semua hawau busut punya filem tu.. Hehe..

Berbalik semula pada filem ni..aku tak faham sangat kenapa kurang manusia berminat nak tengok filem sebegini padahal bagi aku filem sebeginilah yang patut mereka tengok - filem yang berkualiti dan worth every penny.Memangla filem ni tak sehebat filem Transformers,Harry Putet dan juga Underworld..Tapi as a Malaysian yang dah sekian lama bergelumang dengan beratus filem Malaysia yang hampeh,filem sebegini at least dapat mengubati luka dan memperbetulkan semula persepsi kita pada filem Melayu yang semakin mendapat sambutan makian daripada penonton Malaysia itu sendiri..

Silap penerbit filem ini sendiri,promotion untuk cerita ini amatlah kurang..Budget lari ke,ekonomi gawat sehari sebelum krismas ke aku pun tak taula..Tapi memang kurangla!!!Kalau tak camne aku yang kaki wayang ini boleh tak perasan filem ni kat panggung???Tak pasal-pasal aku berabis duit kat beberapa filem yang sangatla hampeh dikebelakangan nih..huhu..Maybe masa promotion itu aku yang tak perasan kot..Korang perasan???

Barisan pelakon dalam filem ni pun boleh dibanggakan specially kat Zulhuzaimy "Spark" Marzuki dan juga Eman "Mat Pit" Manan yang aku memang respek dari dulu lagi..Lakonan diorang berkesan dan cukup memberikan effect padaku yang fragile nih..hehe..Pelakon lain seperti Ida Nerina,Mas Muharni (<--hawt dol chick nih!!!) dan Wan Kenari juga tak boleh aku lupa sebab diorang juga penyumbang kepada keberkesanan jalan cerita dalam filem ini..Wah bukan senang aku nak puji filem Melayu nih!!!Last filem Melayu yang aku puji adalah filem "CINTA" oleh Kabhir Bahtiar yang mana filem itu pun dah lama ditayangkan.Sejak dari itu,filem baru Melayu yang aku tengok semua hampeh...Yang paling ok pun just "OK" jela.Tak lebih dari itu..

Jangan haraplah aku nak ceritakan sinopsis filem ini kat korang..Nak tahu,check sendiri dekat internet ok??Better korang tengokla filem ini ok???Download la or amek kat sesiapa yang dah mendownload filem ini..Memang best,penuh dengan tradisi,pengajaran dan feeling...Aku hampir nanges tengok filem ini korang tau??Nasib baik kemachoan mengabui segalanya,HAHAHAHA..poyo je aku ni..

Filem ni dialognya adalah dalam dialek Kelantan (ada subtitle omputih bagi mereka yang tak paham) dimana setting cerita ini pun most di Kelantan.. Durasinya pula dalam lebih kurang 2jam jugak laa..Rating aku pada filem ini 3.5 bintang which is the very best among cerita Melayu yang aku tengok..So,kepada anak-anak Malaysia sekalian,jangan lupa menonton filem Wayang ini ok..Konpem puas hati punyela.Takkan rugi dua jam hidup korang.


~Tengok jangan tak tengok!!!~

0 comments: